Frågor och Svar

Fakturafrågor

Allmän information om fakturering.

  • Vid betalning med betalkort eller Swish får du inloggningsuppgifter direkt till din e-post och du kan starta kursen inom 2 minuter. 
  • För dig som vill betala med kort eller dela upp betalningen så väljer du Klarna som betalningsalternativ när du beställer kursen.
  • Det går bra att betala med Swish när du kommer till kassan.
  • Faktura skrivs när er beställning har kommit oss tillhanda.
  • Faktura e-postas till den e-postadress som är angivet på er beställning.
  • Betalningsvillkor 30 dagar netto.
  • Vi använder oss av Nox Finans Påminnelseservice.
  • Privatpersoner är välkomna att handla men då är momsen inte avdragsgill tyvärr. Moms tillkommer på alla vår priser. 

Fakturaavgift eller andra avgifter

Vi använder oss av Nox Finans Påminnelseservice och det är detta som gäller.

Nox Finans regler för fakturor

Branschutbildarna har valt att använda sig av Nox Finans Påminnelseservice och då  innebär det att de vill ha hjälp av oss att få in pengarna för en förfallen faktura.
Det första vi då gör är att skicka ut ett mejl till er som informerar om att ni har en förfallen faktura och omber er att betala denna direkt (om er leverantör har lagt in er mejladress på ert kundkort i sitt Fortnox). Då denna notifiering om förfallen faktura kommer har det ännu inte hunnit tillkomma någon påminnelseavgift, och är menad som en snäll påminnelse för att ni ska hinna betala innan några avgifter hinner tillkomma.

Har ni inte betalat en vecka efter förfallodatum kommer det en Påminnelse. Denna går ut via både post och mejl, och på påminnelsen har det tillkommit en påminnelseavgift på 60 kr + ev ränta.
Har ni fortfarande inte betalat två veckor efter förfallodatum går det ut ett inkassokrav. Även denna går ut via både post och mejl och här tillkommer ytterligare 180 kr + ev ränta.

Om ni fortfarande inte har betalar 32 dagar efter att fakturan har förfallit är det möjligt för er leverantör att välja att vi ska skicka fakturan vidare till Kronofogden för betalningsföreläggande.
Om ni betalar mindre än det saldo som är aktuellt på fakturan går det ut ett automatiskt efterkrav med resterande belopp som ni behöver betala in för att fakturan ska bli slutbetald.

Kurser

Hur ändrar jag namn på deltagare till en bokad kurs?

Då skickar du ett mail för namnändring till info@branschutbildarna.se.

Kan jag få min kurs registrerad på ID06?

Branschutbildarna är registrerade hos Kompetensdatabasen ID06.  För att registrera en kurs behöver vi göra en ID-koll på deltagaren. Därför behöver du som genomfört kursen ta kontakt med oss efter avslutad och godkänd kurs så ordnar vi med ID-koll och registrering hos ID06.

Varför kan jag inte logga in på min kurs?

Om du har problem med att logga in på din kurs, vänligen kontakta oss.

Kursintyg och certifiering

Hur länge gäller kursintyget?

Branschen rekommenderar uppföljning senast vart 5:e år för BAS P/U.  Med anledning av att nya regler och lagar tillkommer eller ändras så kan det krävas uppdatering med kortare intervall. Som arbetsgivare är du alltid skyldig att hålla dig uppdaterad gällande lagändringar.

Jag har inte fått mitt kursintyg

Kursintyg för lärarledd kurs skickas ut via e-post efter genomförd och godkänd kurs förutsatt att vi mottagit din betalning. Om du betalat men ändå inte fått ditt intyg vänligen kontakta oss via mail: info@branschutbildarna.se . Vid webb-tentamen kan du skriva ut ditt diplom omedelbart efter genomförd och godkänd tentamen

Jag har tappat bort mitt kursintyg / diplom. Kan jag få ett nytt?

Det går bra att beställa ett nytt intyg. Beställ intyg genom att kontakta oss.

När får jag mitt kursintyg?

Kursintyg för lärarledd kurs skickas ut via e-post efter genomförd och godkänd kurs förutsatt att vi mottagit din betalning.